درمان کک و مک


۲۱مهر ۱۳۹۸  ساعت: ۱۱:۵۱

درمان کک‌ومک با لیزر

معمولاً مردم به هر نوع آزار رنگ‌دانه‌ای ریز و مسطح روی هر نوع پوستی، کک‌ومک می‌گویند درصورتی‌که کک‌ومک‌ها بیشتر قهوه‌ای هستند و در نواحی آشکار بدن و روی پوست‌های روشن ظاهر می‌شوند. نور آفتاب و زمینه‌های ژنتیکی نقش مهمی در پیدایش کک‌ومک دارند و ممکن است از سن کودکی هم شروع شوند.
گروه دیگری از کک‌ومک‌های ریز و مسطح سطح پوست در سنین بالاتر درمی‌آیند که چون تیره‌تر از کک‌ومک هستند به آن‌ها خال‌های مسطح می‌گویند. در زبان انگلیسی به آن‌ها Lentigo می‌گویند که اگر در اثر بالا رفتن سن و به کمک نور آفتاب به وجود آمده باشند به آن‌ها لنتیگو آفتابی گفته می‌شود.
بااین‌حال چون مردم به این نام‌گذاری آشنا نیستند ما هم فعلاً همه را با همان نام کک‌ومک می‌پذیریم.
کک‌ومک‌هایی که بانام لنتیگو شناخته می‌شود به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.

لنتیگو آفتابی چیست؟

به دسته اول کک‌ومک‌هایی که به نام لنتیگو شناخته می‌شوند، لنتیگو آفتابی می‌گویند که هم جنبه ارثی دارند و هم در اثر نور آفتاب و باز بیشتر در پوست‌های روشن‌تر دیده می‌شود که با گذشت زمان روی صورت و پشت دست‌ها ظاهر می‌شوند.

لنتیگو ساده چیست؟

به دسته دوم کک‌ومک‌هایی که به نام لنتیگو شناخته می‌شوند لنتیگو ساده می‌گویند که روی هر پوستی ازجمله پوست‌های معمولی و یا حتی سبزه هم ایجاد می‌شوند. این‌جور افراد مستعد لک ملاسما هستند و ممکن است بعدها این خال‌های مسطح و یا به‌اصطلاح لنتیگو به هم بچسبند و تشکیل لک ملاسما را بدهند .

لنتیگو همراه با بیماری چیست؟

به دسته سوم کک‌ومک‌هایی که به نام لنتیگو شناخته می‌شوند ،لنتیگو همراه بیماری می‌گویند مثلاً یک بیماری ژنتیکی داریم بنام زرودرما پیگمنتوزوم یا XP که توان ترمیم DNA را ندارند این افراد به‌شدت نسبت به نور آفتاب حساس هستند و صورت و نواحی آشکار بدن بسیار لک‌لکی می‌شود و استعداد زیادی برای انواع سرطان دارند. در منابع پزشکی اسمی از لیزر برای درمان این بیماری به میان نیامده است ولی خوشبختانه ما خانواده‌های زیادی را با لیزر درمان کردیم و از نتیجه لیزر بسیار راضی هستند.
ما معتقدیم که با لیزر، لایه‌های آسیب‌دیده سطحی پوست کنده‌شده و جایش را به سلول‌های تازه و جوان می‌دهد. سلول‌های جوان مدت‌ها وقت دارند تا دوباره به حالت قبل برگردند.

 

آیا کک‌ومک‌ها با دارو خوب می‌شوند؟

هر چهار دسته کک‌ومک جنبه ارثی دارند. هیچ‌کدام با دارو خوب نمی‌شوند ولی با داروها به‌طور موقت می‌توانند کمرنگ شوند.
ازآنجاکه هر چهار دسته رابطه مستقیم با نور آفتاب دارند محافظت از نور آفتاب برای هر چهار گروه ضروری است.
این محافظت شامل تنظیم ساعت بیرون رفتن برای دریافت کمترین نور آفتاب، استفاده از ضد آفتاب، پوشش‌های فیزیکی مثل کلاه و عینک و روسری و غیره است.
بین این چهار گروه XP از همه بدتر و مشکل‌زاتر است. تعداد زیادی از این‌ها سرطان پوست می‌گیرند و عمری کوتاه‌تر از بقیه دارند.
ناگفته نماند که لیزر برای موارد خفیف XPکه فقط کک‌ومک‌های مقاوم به درمان دارند کاربرد دارد اما برای کسانی که مبتلا به یک یا چهارتا سرطان و آزارهای پیش سرطانی متعدد هستند کاربرد ندارد.

 

 

 


5793 بازدید از مطلب

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *