درمان تیرگی و چروک دور چشم


۲۱مهر ۱۳۹۸  ساعت: ۱۱:۳۷

تیرگی دور چشم و درمان دارویی

درصد بالایی از مردم از تیرگی دور چشم خود ناراضی هستند و درصدد هستند برای آن راه‌حلی پیدا کنند. شرکت‌های سازنده داروهای آرایشی و بهداشتی هم از این نیاز مردم سوءاستفاده کرده‌اند و داروها و کرم‌های مالیدنی زیادی را راهی بازار کرده‌اند که علیرغم هزینه بالای آن‌ها، تأثیری در رفع تیرگی پوست دور چشم ندارند و اگر مختصر اثری هم داشته باشند، اثرشان موقت و کوتاه‌مدت است.
بعضی از داروها و کرم پودرها هم صرفاً پوشاننده هستند و جنبه درمانی ندارند. تیرگی دور چشم در بیشتر اوقات با شلی، چروک و چین‌خوردگی دور چشم هم همراه است.

عوامل مستعد کننده تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم یک پدیده ارثی است و چون بیشتر در افراد سبزه دیده می‌شود، بعضی‌ها منکر ارثی بودن آن می‌شوند چون ممکن است رنگ پوست نسل قبلی روشن‌تر بوده و تیرگی کمتر دیده شود. افرادی که دارای زمینه‌های ارثی حساسیت خانوادگی هستند که به‌اصطلاح به آن‌ها آتوپیک می‌گویند و افرادی که اگزما و حساسیت فصلی یا تنفسی داشته باشند، بیشتر امکان تیرگی دور چشم دارند.
همین حساسیت‌های خانوادگی هم ارثی است. پس می‌توان گفت که تیرگی دور چشم از آن کسانی است که زمینه‌های ارثی حساسیتی آتوپیک دارند. البته این بدان معنی نیست که هر کس که دور چشمش تیره است، حساسیت دارد. بلکه باید گفت، ژن آن را دارد.

عواملی که باعث تشدید تیرگی دور چشم می‌شوند

خستگی، بی‌خوابی، دوران پریود و فشار روانی به تشدید تیرگی دور چشم کمک می‌کند. افرادی که تیرگی دور چشم دارند، ممکن است هم‌زمان تیرگی دور دهان هم داشته باشند. پوست این افراد، به‌طورکلی لک ساز است و به دنبال جوش، سوختگی سطحی، خراش و زخم نیز پوستشان تا مدت‌ها تیره می‌ماند.
رنگ پوست صورت این افراد به‌تدریج تیره‌تر می‌شود و تیرگی دور چشم، رابطه تنگاتنگی با لک صورت یا همان ملاسما دارد.

درمان لیزری تیرگی دور چشم

درمان قطعی و مؤثر تیرگی دور چشم فقط با لیزر و منحصراً در کلینیک ما انجام می‌شود. تاکنون برخی از مراکز دستگاه‌ها و لیزرهای متعددی را برای درمان تیرگی دور چشم مطرح کرده‌اند که نه تنها باعث رفع تیرگی دور چشم نشده است، بلکه گاهی مشکل را دوچندان کرده است.
درمان تیرگی دور چشم، یک کار تخصصی است و نیاز به تجربه و توانایی عملی و علمی دارد. بهتر است مراکزی که تجربه کافی ندارند وارد این حوزه درمانی کاملاً تخصصی نشوند، به دلیل اینکه ممکن است پاسخ عکس بگیرند.
در کلینیک ما، سال‌هاست که این کار را با موفقیت انجام می‌دهیم و با اطمینان می‌گوییم که هیچ‌کس، در هیچ کلینیکی توانایی و تجربه ما را در این زمینه ندارد.

اهمیت دور چشم در زیبایی چهره

دور چشم نقش مهمی در زیبایی و جوانی پوست چهره دارد. هراندازه دور چشم سالم‌تر باشد، چهره جذاب‌تر و زیباتر دیده می‌شود. مردم برای خیلی از مشکلات دور چشم به پزشکان پوست و زیبایی مراجعه می‌کنند و خواهان درمان آن‌ها هستند.
برخی از مشکلات دور چشم که مردم به خاطر برطرف کردن آن به پزشکان پوست و زیبایی مراجعه می‌کنند عبارت‌اند از:
۱- چروک دور چشم
۲- تیرگی دور چشم
۳- پف زیر چشم و گاهی بالای چشم
۴- گودی زیر چشم
۵- توده‌های چربی زیر چشم
۶- شلی پوست پلک بالا و پایین
۷- افتادگی پلک بالا
۸- افتادگی ابرو
۹- منگوله‌های دور چشم
۱۰- میلیا
۱۱- رسوب کلسترول دور چشم بانام علمی زانتلاسما یا گزانتلاسما
و مشکلات پزشکی دیگر
تخصص ما درمان چین‌وچروک‌ها و مشکلات دور چشم در بالاترین حد و بهترین کیفیت است.

چروک دور چشم

اولین جایی که با بالا رفتن سن و یا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، چروک و فرسوده می‌شود، پوست دور چشم است.
به دلایل زیر، پوست دور چشم، زودتر از پوست سایر قسمت‌های صورت چروک می‌شود:
۱- پوست دور چشم به دلیل اینکه زیرساخت چربی و کلاژن کمتری دارد، نازک‌تر از پوست قسمت‌های دیگر صورت است.
۲- حرکات همیشگی عضلات دور چشم باعث می‌شود پوست دور چشم زودتر چروک شود.

انواع چروک دور چشم

چروک‌های دور چشم دو گونه هستند:

نوع اول چروک‌های حرکتی هستند که نتیجه حرکات مداوم عضلات دور چشم هستند.
نوع دوم چروک‌های غیر حرکتی یا ایستا هستند. این چروک‌ها در اثر فرسودگی پوست دور چشم و کاهش تارهای کلاژن و الاستیک ایجاد می‌شوند.
چروک‌های دور چشم معمولاً ترکیبی از این دو نوع هستند.

درمان چروک‌های دور چشم

برای درمان چروک‌های دور چشم، ۳ راهکار درمانی در پیش گرفته می‌شود:

۱- تجویز آنچه به نام کرم‌های دور چشم شناخته می‌شود.
۲- تزریق بوتاکس
۳- درمان با استفاده از دستگاه‌های لیزر

بی‌فایدگی کرم‌ها و داروهای دور چشم

برای هر یک از مشکلات واقعی و یا کاذب دور چشم و برای پاسخ به هر شکایتی که مردم از مشکلات دور چشم دارند، صدها دارو و کرم مختلف ساخته‌شده است. کرم‌های دور چشم یکی از اقلام پرهزینه‌ای است که همیشه در سبد خرید خانم‌ها وجود دارد.
کرم‌های دور چشم برای رفع چروک و تیرگی و پف پلک و غیره به بازار ارائه‌شده‌اند. متأسفانه کرم‌ها و داروهای دور چشم برای هر منظوری بی‌اثر و بی‌فایده هستند و اگر هم تأثیرات جزئی داشته باشند معمولاً تأثیر آن‌ها موقتی و ناچیز است.
برای افرادی که پوست خشک دارند، خاصیت نرم‌کنندگی کرم‌ها احساس بهتری را ایجاد می‌کند که این نتیجه با هزینه بسیار کمتر و با هر کرمی، حتی روغن‌های خوراکی مثل روغن‌زیتون هم قابل‌دستیابی است. بنابراین علیرغم تبلیغات زیادی که سازندگان، پخش‌کنندگان و فروشندگان این داروها می‌کنند، تأثیر چندانی در رفع مشکلات پوست دور چشم ندارند.
خانواده‌ها نباید فریب این‌گونه تبلیغات اغراق‌آمیز در مورد کرم‌ها و داروهای دور چشم را بخورند و با خرید فراوان این فراورده‌ها به اقتصاد خانواده ضرر بزنند. تفاوت چندانی هم بین محصولات ایرانی و خارجی وجود ندارد. کرم‌های دور چشم برای رفع تیرگی، کاملاً بی‌اثر هستند.

بوتاکس و چروک‌های دور چشم

بوتاکس برای چروک‌های حرکتی دور چشم و مخصوصاً برای چروک‌های به‌اصطلاح پنجه کلاغی کنار چشم مؤثر است. ازآنجاکه این چروک‌ها در اثر انقباض عضلات دور چشم به وجود می‌آیند، غیرفعال کردن این عضلات می‌تواند به کاهش چروک‌ها کمک کند.
البته بوتاکس برای پوست‌های فرسوده که چروک‌های غیر حرکتی ناشی از فرسودگی پوست، غلبه کرده است، اثر کمتری دارند. مشکل اصلی بوتاکس در آن است که مدت اثرش موقت و بین ۲ تا ۶ ماه است. ولی روی‌هم‌رفته برای چروک‌های حرکتی خوب است.
عوارض بوتاکس معمولاً محدود و همگی موقت هستند اما باید به‌وسیله پزشکان مجرب تزریق شود تا از بروز عوارض کاسته شود.

درمان لیزری چروک‌های دور چشم

برخلاف بوتاکس که یک روش موقتی است، درمان لیزری چروک‌های دور چشم به دست ما، یک درمان دائمی به‌حساب می‌آید. البته دائمی به آن معنا نیست که انسان مثل مجسمه، هیچ‌وقت تغییر نکند، بلکه بدین معنی است که اثرات درمان با لیزر، ماندگار و پابرجاست.
درمان چروک‌ها دور چشم کار هرکسی نیست. این کار نیازمند دانش و تجربه بسیار بالا و در اختیار داشتن دستگاه لیزر مناسب است. کار با لیزر علاوه بر درمان چین‌وچروک، موجب درمان و رفع تیرگی، شلی و نا شفافی دور چشم نیز می‌شود.
اگر پروسه لیزر درمانی خود را به دست افراد کم‌تجربه بسپارید، نه‌تنها چروک‌های دور چشم شما از بین نمی‌روند، بلکه ممکن است باعث تیرگی ماندگار دور چشم شما شود.
این روزها برخی از پزشکان به حرف فروشندگان تجهیزات پزشکی گوش می‌دهند و بدون اینکه تجربه‌ای درزمینهٔ درمان با لیزر داشته باشند نه‌تنها مشکل بیماران خود را برطرف نمی‌کنند، بلکه مشکلات جدیدی را نیز برای آن‌ها به وجود می‌آورند.
نتیجه درمان با لیزر مخصوص برای رفع چروک‌ها و تیرگی و بی‌رمقی دور چشم، دائمی است و اگرچه به دوران نقاهت نیاز دارد اما ارزش آن را دارد.

 


14315 بازدید از مطلب

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *