درمان آکانتوسیس نیگریکنس


۲۱مهر ۱۳۹۸  ساعت: ۱۱:۴۰

بیماری آکانتوسیس نیگریکنس چیست؟

Acanthosis Nigricans

این بیماری یک نوع درگیری پوستی است که در آن چین‌های بدن به‌ویژه گردن، کشاله ران، زیر بغل و گاهی چین‌های جلو آرنج، تیره می‌شوند.
علاوه بر تیرگی، پوست کلفت، چین‌خورده و پُرز پُرزی می‌شود و منظره ناخوشایندی را ایجاد می‌کند.
این بیماری عمدتاً در افراد چاق، دیابتی و یا مستعد دیابت و کسانی که مقاومت انسولینی دارند ایجاد می‌شود. بچه‌هایی که این بیمارانی را می‌گیرند، استعداد ابتلا به دیابت نوع ۲ را دارند.
چاقی نقش مهمی را در ایجاد این بیماری دارد و کاهش وزن می‌تواند در تعدیل این بیماری کمک‌کننده باشد. هرچند هرگز به حالت پیش از بیماری برنمی‌گردد.
بروز این بیماری، کند و آهسته است. اگر به‌طور ناگهانی پدیدار شد، ممکن است تحت تأثیر بیماری‌های داخلی باشد.

 

عوامل ایجادکننده بیماری آکانتوسیس نیگریکنس؟

عوامل ایجادکننده این بیماری عبارت‌اند از مقاومت به انسولین، اختلالات هورمونی مثل PCO، کم‌کاری تیروئید و گاهی مشکلات غدد فوق کلیوی.
داروها و مکمل‌های دارویی مثل دوز بالای نیاسین، قرص‌های ضدبارداری، کورتون‌ها و گاهی بیماری‌های داخلی (که باعث بروز ناگهانی بیماری می‌شوند) از عوامل ایجادکننده بیماری آکانتوسیس نیگریکنس است.

 

درمان بیماری آکانتوسیس نیگریکنس

این بیماری درمان دارویی خاصی ندارد و داروهای روشن‌کننده و ترکیبات رتینوئید، حتی در بهبودی موقت بیماری هم نقش اندکی دارند. ابتدا باید عوامل پس‌زمینه مانند چاقی، درمان شوند و سپس دارو درمانی که ممکن است اثری هم نداشته باشد انجام شود.
گاهی داروی متفورمین، برای جلوگیری از پیشرفت بیماری تجویز می‌شود.

درمان لیزری بیماری آکانتوسیس نیگریکنس

چند گزارش از درمان لیزری این بیماری در منابع پزشکی هست ولی ما آن‌ها را برای بیماران خودمان سودمند نیافتیم. بنابراین تصمیم گرفتیم به روش خاص و منحصربه‌فرد خودمان، این عارضه را با لیزر درمان کنیم و شاهد نتایج خوبی بودیم.
هرچند لیزر گردن، کار سخت و پردردسری است ولی با توجه به دائمی بودن بیماری و مشکلات روحی روانی و اجتماعی ناشی از آن، این درمان لیزری به دردسرش می‌ارزد.

 


3164 بازدید از مطلب

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *